Od koho si brát k srdci zpětnou vazbu – kritiku?

… protože je rozdíl kritika a kritika. 

Určitě znáte ten zdrcující pocit, když na něčem pracujete… ladíte, perfekcionalizujete a pak přijde jeden zlej trpajzlík a nahází vám všechnu vaši snahu, vy víte kam.
Ale ne každého trpajzlíka se vyplatí poslouchat. Ty zákeřné a škodolibé, kteří o vašem byznysu nic neví a ani nechtějí, protože to prostě není pro ně, ty nikdy, nikdy neposlouchejte!
A tato věta vám ulehčí spoustu byznys rozhodnutí a ušetří spoustu stresu a nervů … 

Od koho si tedy brát kritiku a zpětnou vazbu k srdci? 

Neberte si zpětnou vazbu od: 

  • kamarádky, která o vašem byznysu neví vůbec nic a nikdy by si váš produkt nebo službu nekoupila. 
  • Od internetového trolla, který má ten nejsprávnější názor na všechno a všechny! 
  • Od vaší babičky – pravděpodobně tomu vůbec nerozumí, ale moc vás miluje, takže to všechno bude perfektní. 
  • A celkově od lidí, kteří jsou jenom strašně chytří, ale jim samotným se nikdy nic nepovedlo a nic nedotáhli k úspěšnému konci. 

Naopak zpětnou vazbu si berte od: 

1. LIDÍ, KTEŘÍ JSOU TAM, KDE SE CHCETE DOSTAT

Uvedu vám to na příkladu: vzali byste vážně radu bezdomovce jak udělat ty nejlepší investice? Nebo byste raději poslechli investiční radu od člověka, který bydlí v obrovském baráku s bazénem, zahradou a jeho nejtěžší rozhodnutí ráno je, jestli dneska pojede v černém nebo bílém Porsche?
Hádám, že raději poslechnete toho týpka v Porsche, mám pravdu? 

Stejně tak nebudete brát rady o vegetariánství od člověka, kterému po bradě poteče krev ze steaku. 

Takže než se začnete zabývat něčí zpětnou vazbou, uvědomte si:

  • je ten člověk tam, kde se chci dostat? 
  • Můžou mi jeho zkušenosti opravdu pomoci? 
  • Nebo je to úplně mimo mísu a můj okruh zájmu? 

 

2. VAŠICH IDEÁLNÍCH ZÁKAZNÍKŮ

Ano, píšu ideálních, protože ne každý zákazník je ideální. A přesto, že peníze jsou jako peníze, ve výsledku ne od každého ty peníze chcete. 

Ideální zákazník totiž nedává takovou zpětnou vazbu: 

  • chtělo by to levněji, 
  • dobrý, ale ten e-book by mohl být celý do zelena, víš červená není moje barva, 
  • napsala jsi knihu? boží, ale platit poštovné?! 

Ideální zákazník naopak dává takovou zpětnou vazbu:: 

  • Říká, co by změnil, ale neomezuje vaše potřeby a hodnoty. 
  • Dává zpětnou vazbu až když aplikuje vaše rady/know-how nebo produkt opravdu vyzkouší. 

Už chápete rozdíl? 

Řeknu vám příběh z mého pracovního života a od koho si beru zpětnou vazbu. 

Když jsem začínala psát svůj blog, vzdělávat se a pracovat s klienty, měla jsem pocit, že musím mluvit řečí ajťáků, se kterými jsem do té doby řešila byznys a problémy ohledně webů.
Měla jsem pocit, že je musím dorůst a mluvit stejně jako oni, abych vypadala opravdu chytře a důvěryhodně. Používat cizí názvy a slova, které mohly být strašné urážky nebo taky jenom odborný název pro cokoliv, co se dalo říct lidsky a česky.
Nikdo z běžných smrtelníků mi moc nerozuměl a já z toho byla strašně frustrovaná. Protože, když mi moji klienti kladli dotazy, myslela jsem si, že to je snad úplně jasné – kluci ajťáci totiž říkali, že popisovat to takhle do detailů a moc česky je zbytečné a nesmyslné.
Kluci ajťáci ale nebyli moje cílovka – ti si ty weby uměli postavit sami. 

Musela jsem se hodně s pokorou podívat, komu ty weby opravdu budu reálně vytvářet, pro koho budu reálně psát texty … a potom jsem ty lidi začala poslouchat.
Když mi klient na schůzce řekl, že ten poslední článek “dobrý, ale potřeboval bych to víc do hloubky”, napsala jsem článek víc do hloubky, nebo vytvořila e-book, kde jsem si mohla dovolit rozepsat to “jako pro blbečky”. Prosím vás neberte to jako urážku – já když zapojuju tiskárnu, tak to potřebuju úplně a totálně jako pro mentálně retardovaného, jinak si na tu tiskárnu můžu tak maximálně sednout a meditovat. 

Články, které vznikly jako reakce na zpětnou vazbu klientů a reakcí ve FB skupině, byly ty nejčtenější. 

Kdybych ale poslouchala rady kluků ajťáků nebo své babi, nikdy by mi nikdo nerozuměl nebo bychom se zasekli někde u otázky: a proč proboha internet?! 

 

Chápete už tedy důležitost braní si zpětné vazby jen od někoho? 
5/5 - (2 votes)
Michaela Gřešková
Michaela Gřešková
Copywriterka, (event)markeťačka, blogerka a autorka knihy Neštěstí ve štěstí.

Stáhněte si mini e-book ZDARMA

 

JAK NAPSAT PRODEJNÍ TEXTY

 na web ve 3 krocích

Stažením e-booku získáte: 

  • příručku 3 nejdůležitějších kroků při psaní textů, které budou prodávat.
  • know-how, které jsem získala 15 lety psaním
  • 3 nutnosti, díky kterým budou texty na vašem webu čtitelné
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  • e-book: Jak napsat prodejní texty na web ve 3 krocích

    Stáhněte si mini e-book ZDARMA a zdokonalte texty na svém webu :)

  • Články, které sklidily nejvíce úspěchů:
  • Chci dostávat nové články do své e-mailové schránky
  • Kategorie