O zveřejnění tohoto článku jsem hodně přemýšlela. Ale když jsem se na toto téma bavila s jednou klientkou, její slova: “Tak to mi spadl kámen ze srdce, že v tom nejsem sama,” mě přesvědčila, že to nebude jen nesmyslně poskládaný obsah, aby na tom blogu něco bylo.
Víte, já když někomu řeknu, že jsem si svůj web dělala 2 roky, dívá se na mě jako na blázna.
Že co mi na tom tak dlouho trvalo, však postavit web umím. Psát taky. A marketing mi taky není úplně cizí.
No jo, jenže já v těch svých 20 tak trošku nevěděla, co se s sebou. A měla jsem z toho tak trošku (hodně) depku.
Věděla jsem, že toho dokážu hodně. Ale co vlastně bych mohla dělat, aby to klientům něco přineslo? Co bych dokázala dělat úplně sama, když nebudu pracovat s nikým v týmu?
A přiznám se vám, brečela jsem. Upadala do depek, že se na to všechno vykašlu a půjdu někam za kasu. Byla jsem naštvaná sama na sebe, pokaždé co jsem otevřela svůj web, nebo když se mě někdo zeptal, kde najde co dělám.
Myslela jsem si, že je to jenom můj problém. Že jsem mladá, blbá, která zrovna vyšla ze školy a mám nějakou postpubertální krizi.
Ukázalo se ale, že je jedno jestli mně bylo 20, nebo je vám 30, 40, 50 … jakmile má člověk hrdě říct, co dělá. Má to učesat do nějaké čtivé formy. Jakmile má říct, co to jeho hrabání na písečku přinese druhým, je to trošku problém.
V tu chvíli se i těm, kteří jsou totálně IT nepolíbení, zdá to naťukání webu jako banálnost oproti tomu, dát dokupy všechen ten obsah.
Je skupina lidí, kteří právě čtou tento článek a nevěřícně kroutí hlavou, o čem to sakra mluvím?!
Ale taky je TA skupinka lidí, která už nějakou tu dobu otevírá své prázdné webové stránky, nebo si po sobě pořád dokola čte jednu jedinou větu – a ještě suchou jako neuvařenou nudli – kterou o sobě byli schopni napsat a je jim do breku.
Takže pokud jste nějaký malý podnikatel nebo podnikatelka, pečete dobrý koláče, umíte prvotřídně navrtat poličku nebo vytvořit fakt skvělou grafiku, ale vlastně vůbec nevíte, kde začít, tak tady máte pár tipů:
Noooo, za á) když vás něco baví a chcete to transformovat v byznys, nejprve se zamyslete, jestli je to vůbec byznysově schopné. Jestli je o takovou věc/službu vůbec zájem. A jestli jsou za to lidi schopni a ochotni zaplatit.
Za bé) jelikož se předpokládá, že nejste obrovská korporace, která si může zaplatit experta na každý prd, uvědomte si, že i když např. výrobu samotného produktu milujete, budete muset na své prodejní cestě dělat i věci, které zase tolik milovat nebudete. Jako: komunikovat se zákazníky, nastavovat prodejní procesy, kamarádit se sockama – Facebook, Instagram …
Problém totiž je, že vy nebudete prodávat ani svůj produkt ani svou službu. Stejně tak jako CocaCola neprodává hnědou vodu s množstvím cukru, které by vás klidně mohlo i porazit. CocaCola prodává emoce, prodává tu parádní atmošku s přáteli na pláži nebo pohodu s rodinou u večeře.
Takže chraň vás Bůh prodávat keramickou misku. Vy prodáváte ty skvělé snídaně servírované ve vaší misce, které zákazníkovi udělají celý den!
Když já doporučuji nástroje na tvorbu webu, tak vždycky zmiňuju, že jsou opravdu jednoduché na ovládání. A nelžu, fakt jsou. ALE! To neznamená, že to nebude hodně práce. Pokud si zakládáte webovky, existují dneska nástroje, které vám to usnadní, ale napojit to na prodejní procesy, není lusknutím prstu. Musíte to vymyslet, musíte to poskládat tak, aby to bylo “must-have” pro vaše klienty a musíte to nastavit. A to není práce na hoďku v kavárně s božsky vypadajícím kafe na Instagramu. Je to spíš na tejden se zahrabat někde do nory, kde na vás nikdo nebude mluvit a jen vám bude podávat jeden hrníček s kávou za druhým.
A vážení samozřejmě nekončíme u toho, že si postavíte web. Aby si od vás něco koupili, budete s nimi muset komunikovat. Budete muset sbírat kontakty (ano, takže i vás se týká strašák zvaný GDPR) a budete muset být vidět. A ano, dneska to není taková dřina jako několik let zpět, ale je to další spousta času, který budete potřebovat. Komunikovat s klienty, když se jim něco nelíbí, když se jim něco líbí. Na sociálních sítích jim říkat, jak moc se jim to bude líbit a jak se to líbilo těm před nimi.
Publikovat fotky a posílat e-mailové kampaně, odpovídat na komentáře a vymýšlet nové a nové texty do Facebook reklamy.
To bude pravděpodobně jedna z těch věcí, která vás na vašem byznysu fakt bavit nebude, ale jako všude budete muset plnit řádky, které napsal někdo nad vámi (námi všemi) – tedy budete muset myslet na zákon. A na to, co podle zákona musíte splnit, abyste mohli web mít, abyste na něm mohli prodávat, abyste mohli rozesílat e-mailové kampaně a spouštět reklamy.
Přeji vám hodně štěstí a co nejméně slz ;)
e-book
JAK (SE) PRODAT ONLINE
zdarma ke stažení
V e-booku najdete 4 tipy, jak (se) prodat online a získat si srdce svých potencionálních klientů.