Jasně. Stručně. Výstižně.
A tady bych asi mohla skončit, abych to sama splnila.
Nemusíte se ale děsit, nenechám vás jen s těmito 3 slovy. Připravila jsem proto pro vás 5 bodů, kterých byste se měli držet při psaní webových (prodejních) textů.
Tak, jdeme na to!
Tvrdá pravda hned na začátek:
Lidi chtějí jako první vědět, co z toho budou mít oni. A pak až se budou cítit důležitě či, že by z toho mohli mít profit (finanční, zdravotní ..), tak je bude zajímat, jak moc jste študovaní či zkušení.
Používáte-li ke své práci nějakou metodu, produkt, nástroj (…), nezačínejte svůj text tímto. Začněte tím, jak to pomůže danému klientovi, co z toho bude mít klient.
A pak až mluvte o metodách, produktech a nástrojích, které je tam dostanou. Pochopitelně, když si je chytnete, řekněte jim taky, jak jste v tom dobří a proč by měli využít zrovna vašich služeb.
Takže:
NE souvislý dlouhý text.
Když má někdo čas na čtení. sáhne po Jane Austenové nebo Harrym Potterovi, ale určitě si nebude prolézat webové stránky … když člověk něco hledá, je dost možné, že mu hoří za zadkem, chce informace rychle a přehledně. Přelítává pohledem text a začítá se, až když ho trkne “ta jeho” bolístka.
To není nic proti žádnému klientovi, ale každý, kdo prezentuje svou službu/produkt, má jistou profesní zaslepenost. Myslí si, že to je přeci tak jasné, to ví úplně každý!
Ráda toto pravidlo uvádím při konzultacích na příběhu klienta, kterého jsem přesvědčila, že fakt důležitou součástí webu bude PDFko “Co dělat, než půjdu na masáž”. Dlouho kladl odpor, že přece ze svých klientů nebude dělat blbce, že to každý ví, co dělat před masáží.
Já nevěděla. Můžu se najíst? Mám si před masáží umýt vlasy? Budu se vyslíkat? Mám si vzít deku?
A když jsem se začala ptát okolo, nebyla jsem sama. Jako běžný smrtelník prostě nevíte, co máte čekat, natož dělat, na masáži, terapii, při výcviku v autoškole …
A my lidi máme rádi bezpečí, zkrátka rádi víme, do čeho jdeme, co nás čeká … dopřejte to svým klientům.
Je to nenápadně zmíněno už v předchozích bodech,
Myslím, že já sama nemám lepší způsob, jak bych vám vysvětlila předchozí bod, než příběh, klienta …
A nakonec zlaté pravidlo:
Někdo to v krvi má, někdo ne. Já prostě v krvi nemám házení do dálky, můžu se snažit jak chci, poskočit si, vizualizovat si to, správně se napřahovat a prostě ne. Na druhou stranu, když sednu ke klávesnici, tak se cítím jako doma.
Hádám, že vy se s prázdnou stránkou a klávesnicí jako doma ještě úplně necítíte …
Takže začněte zlehka. Nesnažte se být nadměrně vtipní. Začněte raději s tím, že to řeknete jednoduše, jasně, čistě.
Na školení Jak na sítě chtěla Michelle Losekoot po nás, účastnících, abychom text zkrátili. A zároveň prohlásila: za každé slovo navíc, slovo, které tam nemusí být, mi dáte litr.
Abych dodržela poslední pravidlo, udělám ten nejjednoduší konec.
A to, že vám popřeju hodně štěstí při tvorbě (prodejních) textů na váš web!
než texty vypustíte do světa, přečtěte si je nahlas.
e-book
JAK (SE) PRODAT ONLINE
zdarma ke stažení
V e-booku najdete 4 tipy, jak (se) prodat online a získat si srdce svých potencionálních klientů.