Jakou kuchyňskou pomůcky byste měli používat při prodeji online? 

Ne, nezbláznila jsem se. 
A ano, při prodeji byste měli mít na paměti jednu pomůcku, kterou si možná právě více spojujete s kuchyní, než s prodejem a marketingem. 

Možná už na vás kdejaký markeťák vybafnul slovní spojení “prodejní funnel” a vy jste byli trošku ztracení …? 
Dovolím si na chvíli zastoupit funkci Google překladače, funnel je v překladu trychtýř. A právě TO je ta pomůcka, na kterou byste měli myslet při prodeji online. 

Jaký je tedy rozdíl mezi klasickým trychtýřem a tím marketingovým?

Marketingový (neboli prodejní) trychtýř popisuje fáze cesty zákazníka. A ta by v ideálním případě měla skončit nákupem. 

Představte si trychtýř a ten marketingový vypadá zhruba takto: 

  • Attention – pozornost
  • Interest – zájem
  • Desire – touha
  • Action – akce

A pokud půjdeme úplně do hloubky a do detailů, můžeme ještě přidat: 

  • Satisfaction – spokojenost

A teď prakticky: 

attention

Potencionální klient se seznámí s vaší značkou.

interest

Projeví nějaký zájem – a to tak, že je něčím zaujmete, strhnete na sebe pozornost. Kreativitě se meze nekladou, buďte kontroverzní, vyvolávejte otázky … 
Díky tomu si potencionální klient třeba stáhne magnet na webu, začne vás sledovat na sítích. 

desire

Jelikož máte skvěle vyladěný web a sociální sítě, potencionální klient najde vše, co potřebuje vědět, aby v něm zažehla jiskra touhy – zkrátka a jednoduše, začíná si myslet, že bez vás/vašeho produktu/služby to fakt nedá. 

action

A nakonec jde do akce – poptá vaši službu, objedná se na masáž, vyplní prodejní formulář, aby získal váš digitální produkt. 

satisfaction

… protože spokojený zákazník se rád vrací. A je mnohem jednodušší prodat někomu, kdo vás už zná a miluje, než úplně cizímu člověku, který si musí projít celým tím procesem od začátku. 

A ano, opravdu to takto bude fungovat na cokoliv, co děláte. Není to specifikum online ani offline podnikání. Zkrátka a jednoduše tohle je základní marketingové pravidlo. 

Nejdůležitější věc, kterou byste si měli z toho článku odnést? 

Nemůžete přeskočit všechny kroky a začít hned prodávat. 
Je to asi jako byste někoho prvně pozvali k sobě do postele a přeskočili všechen ten cirkus s prvním rande, skleničkou nebo večeří – ano, bavíme o ideálním světě, ne Tinderu. Protože co si budem, ten „cirkus“ před je důležitý před postelí i prodejem. 

Prodej je samozřejmě TO, co živí (doslova a do písmene) naše podnikání, ale klient od vás nemůže nakoupit pokud se o vás nijak nedozví. 
Tedy graficky vyšperkované stránky a do detailů vyladěné prodejní texty vám budou k ničemu, nedáte-li čas a energii do toho, aby si vás klienti měli kde všimnout – online komunity, správné # (hashtagy), placená reklama … 

Potencionální klient se o vás nemá jak víc dozvědět, když naopak nemáte web vůbec. Nemá se kde přesvědčit, že vaše sliby mají pevný základ. Nemá si kde stáhnout magnet nebo si rezervovat call zdarma, když nemáte landing page napojenou na e-mail nástroj nebo nastavený bookovací kalendář. 

Nikdo nepůjde do akce, pokud v něm nevyvoláte potřebu, že váš produkt či služba mu opravdu usnadní život nebo mu vyřeší jeho problém

A naopak, když to všechno zvládnete: zaujmout, vyvolat potřebu, ale váš proces nákupu bude strašně složitý (kolkovaná žádost podepsaná vlastní krví a poslaná poštovním holubem), můžete být sebevíc zajímaví, ale někdy lidská lenost zkrátka vyhraje. 

 

Pokud si říkáte, co to zase ta Míša vymyslela za složitosti, že je potřeba vyladit VŠECHNO, Míša si nic nevymyslela, to tak prostě je! 
Metoda AIDA a prodejní funnely nejsou žádná novinka, a určitě jen tak nezmizí z povrchu zemského.

 

Pokud zatím nevíte, jak prodejní trychtýř implementovat do svého podnikání a marketingu, můžete si pro inspiraci stáhnout 4 tipy, jak (se) prodat online.

5/5 - (4 votes)
Michaela Gřešková
Michaela Gřešková
marketing / copywriting / tvorba webu

e-book

JAK (SE) PRODAT ONLINE

zdarma ke stažení

V e-booku najdete 4 tipy, jak (se) prodat online a získat si srdce svých potencionálních klientů.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..