Bez mučení se přiznám, že moje první pocity, když jsem poprvé slyšela o využití AI v textech, byla hrůza. Ne protože jsem byla přesvědčená, že jsem bez práce, ale o kolik je umělá inteligence chytřejší, než si vůbec dokáže většina lidí představit nebo přiznat.
Po zhlédnutí videa od báječné Alex Cattoni mě opustila panika a svitlo trošku naděje na lepší copywriterské zítřky …
Než se pustím do pokračování, článek je postaven na mé zkušenosti. Není to technické hodnocení, ale moje osobní zkušenost a pohled, jak si můžeme od technologií nechat pomoci.
Zároveň je to taky hodnocení využití AI s ČESKÝM jazykem. Co se týče angličtiny jsou systémy, které umí mnohem více, protože co si budem, čeština není zrovna něco, čím by se zabývala většina světové populace.
Poprvé jsem se s texty “vyplivnutými” pomocí umělé inteligence setkala u klienta, jehož obor je zdraví a strava psích miláčků.
Na internetu je tedy hromada dostupných informací – ať už od rad, které jasně nařizují: jedině návštěva veterináře, až po “babské” recepty.
Od něj i z referencí jeho klientů ale vím, že jeho řešení je jedinečné a nikdo jiný takto k řešení problémů psích mazlíčků nepřistupuje.
Texty, které mi dodal byly tedy obsáhlé, informace se ale opakovaly a co hůř, mnohdy si i protiřečily. V jednom odstavci byla zaručená rada na úspěch a v druhém byl ten stejný recept popsán jako nejhorší možné řešení.
Pojďme tedy na shrnutí v bodech, co se týče textů a AI:
Díky softwarům, které dneska využívají umělou inteligenci (nebo machine learning), jste schopni získat hromadu informací, které jsou schované ve všech koutech internetu.
Když jsme zkoušeli AI pro tvorbu textu “s čím mi mohou pomoci Bachovky” vytáhlo nám to trošku “hlavu ze zadku”. Přestože to všechno víme, zjistili jsme, na co se lidi dotazují a jaké jsou jejich největší bolístky, které právě pomocí Bachovek řeší nebo chtějí řešit. Měli jsme tedy spoustu návrhů, na co cílit a na jaké témata tvořit obsah.
Jeden z nejdůležitějších bodů je, že do textů potřebujete zařadit výzvu k akci.
A to konkrétní výzvu k akci na své produkty či služby.
Vyplivnout totiž hromadu obsahu není ten největší problém. Problém u většiny lidí vzniká, že neví, jak do svého textu zařadit výzvu k akci, která bude znít přirozeně a zároveň lákavě.
Berte na vědomí, že texty, které získáte, nejsou finálním produktem ani z hlediska “tone of voice”. Texty nebudou mluvit vaším jazykem a dost možná ani jazykem vašich klientů. Zkrátka bude to směs všeho a všech.
Proto než sebevědomě kliknete na sdílet nebo publikovat, přizpůsobte text svému brandu a hlavně řeči, které rozumí vaši klienti.
Můj názor je, že AI může být báječný parťák na brainstorming. Vyplivne hromadu nápadů a informací a vy (nebo copywriter) to upraví dle vašeho stylu komunikace.
Z hlediska externího copywritera, který není v tématu svého klienta tolik kovaný, byly pro mě texty vyplivnuté AI obrovským ušetřením času. Ne protože je podmínkou, aby v textech byly odborné vysvětlivky, ale protože tomu musím porozumět v prvé řadě já, abych to mohla přeložit do jazyka běžných smrtelníků. V případě tohoto klienta byly v textech už tak dost odborné věci, které jsem překládala do řeči běžných majitelů psích miláčků, kteří zkrátka hledají pomoc, ne důkladný popis svého psa zevnitř.
Jaké jsou vaše postřehy či zkušenosti na toto téma?
P. S. pokud patříte do skupiny “AI nikdy!” ale chcete mít přesto opravdu vyladěné texty, mrkněte TADY. Připravila jsem tam pro vás mini e-book se 3 tipy jak napsat prodejní texty na svůj web.
e-book
JAK (SE) PRODAT ONLINE
zdarma ke stažení
V e-booku najdete 4 tipy, jak (se) prodat online a získat si srdce svých potencionálních klientů.